Maandelijkse archieven: augustus 2016

Kathmandu, Bodnath&Pashaputinath

De laatste dag in Kathmandu gaan we vroeg op pad naar Bodnath, of Boedha. Een heel grote stupa waar we op onze eerdere Nepal reis ook al waren. Helaas staat ook dit monument in de steigers. De voor Nepal kenmerkende ogen zijn verscholen achter een stellage.
De stupa zelf is erg vies. Maar rondom dit heiligdom heerst op dit vroege tijdstip een heerlijke sfeer. Mensen lopen rond de stupa, biddend en draaiend aan de gebedswielen en er zijn ook veel monniken. We genieten van de rust en een bakje koffie. Op een van de vele dakterassen hebben we uitzicht over heel Bodnath en de omliggende kloosters in de wijk. De volgende bezienswaardigheid is Pashaputinath. In tegenstelling tot de Boedhistische Bodnath stupa, is dit een Hindoeistische tempel, met een crematieplaats aan de heilige rivier. De tempel is voor ons niet-Hindoes verboden maar de crematie plaatsen maken des te meer indruk. Hier worden gelovigen zo snel mogelijk na het overlijden gewassen in de rivier en vervolgens op de stenen altaren verbrand. Het voelt vreemd en ongepast om hier getuige van te zijn als toerist, maar er zijn heel veel
Nepalezen die hier speciaal naar toe komen om ditritueel te bekijken. Men is het dus gewend en vind het heel normaal dat er publiek is. Zolang je maar aan de overkant van de rivier blijft. De omringende tempeltjes en offertafels worden bewaakt door vrlijk gekleurde mannen; Sadhu’s. Ze zegenen je met bloemen, touwtjes en een rode stip op je voorhoofd. En je mag ze fotograferen. Vinden ze leuk, vooral als je een fooitje geeft. Vol indrukken gaan we de rest van de middag goed besteden: Li Chen en ik gaan shoppen en Pieter gaat met de foto’s in de weer. Nu maar hopen dat alles in de tassen past. Onze laatste avondin Nepal vieren we in een Nepalees restaurant waar we Newari-stijl eten. Newari zijn de oorspronkelijke bewonders van de Kathmandu vallei. De mensen hier vinden Li Chen een typisch Nepalees uiterlijk hebben. De een na de ander vraagt of ze Nepalees is en kijken verbaasd als ze Chinees blijkt. De winkeliers vinden haar geweldig en dat helpt bij het afdingen natuurlijk!

Kathmandu, Swayambunath

IMG_2133_2 Na een lange trip komen we aan in Kathmandu. Het valt ons op dat het een stuk koeler is in Kathmandu de afgelopen weken was het overdag gemiddeld tussen de 30 en 40 graden maar hier is het circa 25 á 30 graden en dus erg aangenaam. Kathmandu is de hoofdstad van Nepal. De stad is vooral bekend om de vele boeddhistische gebouwen we bezoeken één van de mooiste n.l. Swayambunath. IMG_2100_2Na 14 jaar staan we letterlijk weer oog in oog met de ogen van Boeddha. De vier paar reuzenogen uitstarend naar de vier windrichtingen symboliseren de Ogen van Boeddha (ook als Wijsheidsogen bekend), en zij symboliseren de alwetendheid van Boeddha. Swayambunath is een oude en boeddhistische tempel (stupa) en er leven “heilige” (vooral brutale) apen, daarom wordt de tempel soms ook wel de “‘Monkey Tempel” genoemd. IMG_2092_2Volgens een legende stond vroeger de hele Kathmanduvallei onder water. In dat water groeide een lotus, waaruit later de Kathmandu Swayambunath is ontstaan. Het is een van de meest heilige plaatsen in Nepal maar vooral prachtig.

Pokhara, Dag 2

IMG_2055_2Geen Zip-line, Geen paragliden want voor beiden geldt een leeftijdsrestrictie van 12 jaar 🙁 Chen had er flink de pee in want dat Zip-line zag ze best zitten. We hebben maar een bootje gehuurd en zijn het meer over geroeid (Barbara) ik heb lekker gezeten en genoten van het uitzicht.IMG_2068_2 Daarna een flinke klim naar een leuke tempel op de top van de berg (1200m) behoorlijke klim met deze hitte. Prachtig uitzicht over Pokhara. Daarna terug en lekker gegeten bij een “German Bakkery” lekkere koffie en een broodje (net vakantie). ’s Middag naar een Tibetaanse gebedsdienst erg indrukwekkend je leven wijden aan Budha.IMG_2065_2 Prachtige foto’s gemaakt Bar en Chen genieten nu van een lekkere massage straks lekker eten en nog een biertje in Pokhara. Helaas nog geen glimp mogen zien van de Anapurna Range, ze geven vanavond slecht weer af dus misschien morgen……..! Morgen ook weer een lange busreis op naar Kathmandu alweer de laatste bestemming van onze zeer afwisselende reis.

Pokhara, Dag 1

IMG_2022_2Vandaag aangekomen in Pokhara. De reis verliep anders dan gepland. We hadden pech met de bus iets met de versnellingsbak. We hebben een paar uur gewacht maar helaas niet te repareren. Dus een andere bus gecharterd en weer op weg. We waren alleen wel laat in Pohara.img_4244.jpg Meteen de koffers op de kamer gegooid en een lekkere wandeling gemaakt langs het meer van Pokhara. Biertje erbij en daarna onszelf lekker verwend bij een van de vele eettentjes die Pokhara heeft. Wat is er hier ook veel verandert t.o.v. 14 jaar geleden. Niet allemaal ten ongunste zeker niet. Er is een diversiteit aan winkeltjes, restaurantjes en er is van alles te doen, zip-line, parapenten, kanoën, mountainbiken en uiteraard is Pokhara de uitvalsbasis voor een trekking o.a. ABC (Anapurna Base Camp) en de Ghorepani trek welke wij 14 jaar geleden hebben gelopen. Wij gaan morgen eerst met een bootje het meer op en zullen nog een stukje langs de oever wandelen. ’s Middags weten we nog niet misschien wel zip-line (één van de langste ter wereld) ……. We zullen zien.

WhatsApp Image 2016-08-18 at 17.06.51

Chitwan, Elephant swimming

imageNa de prachtige wandeling van gisteren vandaag een beetje rustig aan. We besluiten een korte wandeling te maken door het dorpje (Sauraha) eigenlijk een heel klein gehucht. Al wandelend zien we de olifanten terugkeren van de ochtend wandeling en besluiten even te kijken wat ze gaan doen. imageEn na de wandeling mogen de prachtige beesten lekker verkoeling zoeken in de rivier. Een van de mahouts roept dat de Chen en de andere meiden er wel bij kunnen en dit laat Chen zich maar 1 keer zeggen, kleren uit en jump op de rug van de olifant lekkere spetteren en spatteren. Wat een ervaring. Vanmiddag maken we nog een uitstapje naar “20 lakes” we zijn benieuwd. Ondanks dat Chitwan een stuk toeristischer is geworden heeft het gelukkig nog wel charme. Vanavond een update als internet ons niet in de steek laat, het is hier traaaaaaaag.

Chitwan, Jungle Walk

imageVandaag een heerlijke wandeling door het park een forse trip van circa 4 uur door de Jungle opzoek naar de Indische Neushoorn. De verwachtingen zijn hoog maar gaat het lukken? 14 jaar geleden hebben de Neushoorn gezien vanaf de rug van een olifant maar inmiddels is alles veranderd, olifant rijden is een commerciële business en je komt slechts aan de rand van het park. imageVanwege de moesson rijden er nu geen jeeps dus is lopen het enige alternatief. Vergezeld van een gids gewapend met een stok 🙂 gaan we op weg. Het is flink drassig dus de schoenen, broek en sokken blijven niet gespaard voor een forse laag modder, lol! Chen heeft er plezier in en is niet van de gids weg te slaan een aardige Nepali die er ook merkbaar zin in heeft. imageOp de eerste plaats waar de neushoorns meestal vertoeven helaas geen succes het is vandaag er warm dus waarschijnlijk zoeken ze verkoeling in 1 van de vele meren, na een korte break van 10 min opweg naar de andere locatie een flinke wandeling van dik 5 kilometer onderweg prachtige plaatjes wat een mooie natuur heeft Nepal. Na een uitputtende loop (Chen: Ik ben kapot!!!) hebben we echter fantastisch veel geluk een neushoorn moeder vergezeld van een jong van 3 á 4 maanden neemt net een frise duik in het meer wat een prachtig gezicht. imageNa het bewonderen van dit prachtige beest en spectacel een korte pauze waarbij we ons tracteren op een fles water met chips lopen we vermoeid maar heel voldaan terug naar het hotel waar we een heerlijke koude Everst nemen en proosten op deze prachtige dag.

India – Nepal

img_4206.jpgDe afgelopen 2 dagen waren lange reisdagen circa iedere dag 8 uur in de bus. Tussendoor een stop voor toilet (enne het toilet is de afgelopen 2 dagen een erg goede vriend geworden, helaas Delhi Belly en dat 1 week nadat we Delhi hebben verlaten :-() en voor de lunch en dat was het zo een beetje. img_4208.jpgInmiddels zijn we in Chitwan wat is er hier veel veranderd tov 14 jaar geleden (en zeker niet ten goede) overnachten in het park mag niet meer en het is veeeeeel drukker. Waarschijnlijk valt het nu nog mee want het is off-season (moesson) en slechts 1 jaar na de aardbeving wat het tourisme in Nepal zeker geen goed heeft gedaan. Gisteren hebben we in een restaurantje gegeten waar een frietje oorlog op het menu stond, uiteraard kon Bar deze kans niet laten gaan. Vanmiddag gaan we erop uit voor een jungle walk van 4 uurtjes, we zijn benieuwd. Vanavond een update…………

Lees verder →

Varanasi Dag 3 (Oeps we did it again)

IMG_1797_2Vandaag een dagje koopjesjagen we zijn al jaren opzoek naar een mooi Ganesha beeld en hierin zijn we vandaag eindelijk geslaagd 🙂 een prachtig en groot houten standbeeld (circa 40 á 50 cm) waar we bijzonder blij mee zijn. Het wordt weer slepen maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Morgen hebben we een erg lange reisdag voor de boeg we vetrekken rond 6:00 uur en reizen dan af richting de Nepalese grens (circa 12 uur rijden) Daar zullen we overnachten en dan is het nog 5 á 6 uur rijden richting Chitwan NP. We hopen uiteraard Indische Neushoorns te zien en heeeeel misschien wel de Bengaalse tijger.

Varanasi Dag 2

Vandaag gaan we verder met het verkennen de vele kleine straatjes, IMG_1598_2we nemen nogmaals een kijkje in de vele ghats van de stad. IMG_1645_2Varanasi heeft iets magisch, iets spiritueels. Vele pelgrims vanuit India en daarbuiten bezoeken Varanasi om zichzelf onder te dompelen in de heilige rivier, een prachtig schouwspel. IMG_1774_2Het is jammer dat vanwege de moesson het waterniveau in de rivier extreem hoog staat het is helaas niet mogelijk (niet toegestaan) om Varanasi via het water te ontdekken, jammer maar begrijpelijk. ’s avonds hebben we geluk het is juist vanavond het moment dat er een “heilige ceremonie” plaatsvindt namelijk de lichtjesceremonie (Ganga Aarti, River Worship Ceremony). IMG_1781_2We kijken naar een mooi ritueel vanaf een bootje op de Ganges. We laten kaarsjes in de rivier zakken voorzien van wensen, erg indrukwekkend. Daarna nemen we nog een koele Kingfisher en laten alles nog eens op ons inwerken wat een indrukken hebben we meegekregen de afgelopen week. India is werkelijk ongeloofelijk en moet je eigelijk gewoon gezien en beleefd hebben. IMG_1732_2Inmiddels zijn we een beetje gewend aan de drukte, de hitte en het geurpallet wat elke dag op ons binnenkomt. Stilaan verlangen we ook wel een beetje naar rust en dit gaan we overmorgen ervaren in Nepal. Maar eerst morgen nog een dag Varanasi…….! IMG_1718_2

Varanasi Dag 1

IMG_1616_2We maken een stadstour en verkennen de vele kleine straatjes, de ghats van de stad (dat zijn de plekken waar de Indiers komen baden in de heilige Ganges). IMG_1667_2

Ook bezoeken we de crematie ghat. Dit is de ghat waar families hun overledenen komen brengen om voorzien van allerlei rituelen de overledene een laatste dienst te bewijzen en te cremeren aan de Ganges en de as en restanten in de Ganges te strooien. IMG_1657_2Erg indrukwekkend.

Geen plek waar je foto’s maakt, maar het beeld staat in onze herinneringen gegrift.